امروز : سه شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۳

لزوم دریافت کد ORCID
لزوم دریافت کد ORCID

کد ارکید ORCID چه کاربردی دارد؟

هنگامی که شما به عنوان یک پژوهشگر و محقق اقدام به ارائه رزومه خود به یک موسسه یا شرکت می شوید، ممکن است فردی هم نام یا مشابه اسم شما وجود داشته باشد و رزومه شما با هم اشتباه گرفته شود. اما اگر شما کد ارکید را گرفته باشید، می توانید به جای ارائه رزومه، این کد را در اختیار شرکت یا موسسه قرار بدهید و از آنجایی که ORCID یک کد منحصر به فرد می باشد، از تشابهات جلوگیری می کند. این کد مانند کد ملی است و با وجود اینکه ممکن است هم اسم و فامیل شما چندین نفر وجود داشته باشند، اما به هر نفر یک کد ملی اختصاصی داده شده است که آن ها را از یکدیگر جدا می کند.

کد ارکید با هدف جلوگیری از تشابهات و یکپارچه سازی اطلاعات به جود آمده است و تمام محققان، استاتید، دانشجویان و هر فرد دیگری می تواند به صورت کاملا رایگان در سایت ORCID ثبت نام کند و تمام اطلاعات خود را از جمله مقالات، کتاب ها، بیوگرافی و سایر موارد را تکمیل کند. بعد از آن یک کد 16 رقمی به او اختصاص داده می شود و می تواند آن را به هرجایی که می خواهد، ارسال کند. به خصوص در زمان هایی که ارسال رزومه به دانشگاه یا شرکت مورد نظر مشکل باشد. همانطور که گفتیم این کد 16 رقمی است و به صورت زیر می باشد.

Orcid.org/0000-0001-5684-2569

هنگامی که شما کد ارکید اخصاصی خود را در اختیار یک فرد یا موسسه قرار می دهید، آن ها با کلیک کردن بر روی آن به صفحه شخصی شما در سایت ORCID.org منتقل می شوند و می توانند رزومه کاری و تحصیلی شما را مشاهده کنند.

دریافت کد ارکید چه مزایایی دارد و چرا باید آن را دریافت کنیم؟

یکی از مهم ترین مزایای دریافت این کد این است که شما یکبار رزومه خود را درست می کنید و همه جا از آن استفاده می کنید که همین کار باعث می شود در زمان و وقت خود صرفه جویی کنید. شما به راحتی می توانید تمام اطلاعات خود را به صورت دقیق در ارکید قرار دهید و یکبار وقت بگذارید و اینکار را انجام دهید سپس هر کجا که نیاز به رزومه شما داشتند، فقط این کد را در اختیار آن ها قرار دهید.

فایده مهم بعدی ORCID اتصال آن با تمام پایگاه معتبر از جمله ISI, Researchgate و Linkedin می باشد. بنابراین به عنوان محقق، پژوهشگر و یا دانشجو باید این کد را دریافت کنید.

به عنوان محقق شما کنترل و مالکیت کامل صفحه خود را در ارکید دارید و شما هستید که تصمیم می گیرید چه اطلاعاتی را در آن قرار دهید. بعد از تکمیل اطلاعات خود در ارکید، می توانید مشخص کنید که آیا همه می توانند اطلاعات شما را مشاهده کنند یا هیچ کس و یا اینکه فقط موسسه مورد اعتماد شما می تواند فقط اطلاعات را مشخص کند.

امروزه دریافت کد ارکید برای افراد به یک ضرورت تبدیل شده است و قسمت اعظم سیستم های پذیرش مقاله و بسیاری از ژورنال ها از نویسندگان می خواهند که در ORCID عضو شده و کد را در اختیار آن ها قرار دهند و تعداد این ژورنال ها هر روز در حال بیشتر شدن است.

ساختار ORCID به چه شکل است؟

این کد از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول آن آدرس سایت ارکید می باشد و قسمت دوم کد 16 رقمی می باشد که به صورت 4 تا 4 تا با خط تیره از هم جدا شده است. کد ارکید با استاندارد ISO27729 درست شده است. این کد کاملا به صورت تصادفی در اختیار پژوهشگران قرار داده می شود و هیچگونه رمزنگاری در آن وجود ندارد و با تغییر در محل زندگی، شغل، تحصیل و سایر موارد تغییر نمی کند و یک کد اختصاصی و مادام العمر می باشد. دقت داشته باشید اگر می خواهید این کد را در اختیار شخص دیگری قرار دهید تا رزومه شما را مشاهده کند، باید هم آدرس سایت و هم کد 16 رقمی را برای او بفرستید.

 


چهارشنبه 01 شهریور 1402 (8 ماه قبل )
کنفرانس بین المللی سلامت، علوم تربیتی و روانشناسی
کنفرانس بین المللی بهداشت، علوم تربیتی و روانشناسی با هدف گرد هم آوردن دانشمندان برجسته دانشگاهی، محققان و پژوهشگران برای تبادل و به اشتراک گذاشتن تجربیات و نتایج تحقیقات خود در مورد تمام جنبه های کنفرانس علوم روانشناسی، آموزشی، بهداشتی و اجتماعی است. همچنین یک پلت فرم بین رشته ای برتر برای محققان، پزشکان و مربیان برای ارائه و بحث در مورد جدیدترین نوآوری ها، روندها و نگرانی ها و همچنین چالش های عملی مواجه شده و راه حل های اتخاذ شده در زمینه های کنفرانس علوم روانشناسی، آموزشی، بهداشتی و اجتماعی فراهم می کند.
DRJI
cross ref - DOI
RWIN EVENT
Arwinhamayesh